Boost je zelfvertrouwen

Het geheim van een leven vol zelfvertrouwen, zit hem erin te beseffen dat je de manier waarop je je presenteert, volledig in eigen hand hebt. Er zijn manieren waarop je je zelfvertrouwen drastisch kunt verhogen: !vijf boosters

Make the most of yourself, for that is all there is of you.
Ralph Waldo Emerson 

Onzekerheid weerhoudt je ervan om risico’s te nemen. Als je je onzeker voelt, kan dat twee dingen betekenen. Ten eerste kunt bezorgd zijn over de mening die anderen over je zouden kunnen hebben. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je onzeker bent over je uiterlijk of dat je soms de juiste woorden niet snel kunt vinden. De tweede mogelijkheid is, dat je bang bent voor negatieve consequenties die een bepaalde gebeurtenis kan hebben. Bijvoorbeeld als je op het punt staat een beslissing te nemen en de mogelijke gevolgen niet goed kan overzien.

Het geheim van een leven met zelfvertrouwen, zit hem erin te beseffen dat je de manier waarop je je presenteert, volledig in eigen hand hebt. Naast de manier waarop je je presenteert, zijn er nog twee andere, cognitieve factoren van invloed op je zelfvertrouwen. Cognitief betekent dat het te maken heeft met wat je denkt en hoe je denkt. Hieronder 5 manieren waarop je je zelfvertrouwen drastisch kunt verhogen: 5 boosters. Maak ze een onderdeel van je dagelijkse functioneren, en je zult al snel veel verschil merken in de reacties van anderen!

  5 boosters:

  1. Verander een kleine gewoonte
  2. Verander je houding
  3. Smile
  4. Stel doelen
  5. Visualiseer

 1. Verander een kleine gewoonte.

Geen grote verandering zoals stoppen met roken, een kleine verandering;  schrijf dingen op , sta 10 minuten eerder op als je gewoonlijk zo lang mogelijk in je bed blijft. Iets kleins wat je normaal niet of anders doet, iets waarvan je weet dat je het kunt. Als je dat eigen maakt, bijvoorbeeld 2 weken lang volhoudt dan zul je merken dat het heel goed voelt. Kleine veranderingen worden steeds groter.

2. Verander je houding

Je houding van je lichaam bepaalt is jouw visitekaartje voor anderen. Uit onderzoek blijk dat mensen gemiddeld tien seconden nodig hebben om zich een oordeel te vormen over een onbekende, en dat dit eerste oordeel daarna urenlang bepalend blijft voor de manier waarop ze met die ander communiceren. Het is misschien niet zoals het zou horen, maar mensen doen het toch onbewust: ze stoppen mensen al op basis van een eerste indruk in een hokje. Naast de invloed die je houding op anderen heeft, bepaalt je toestand van je lichaam voor een belangrijk deel je eigen gedrag en gedachten.

Oefening:

Ga ineengezakt op een stoel zitten met je rug gebogen. Laat je schouders en je hoofd naar voren zakken. Ontspan je lippen en frons je wenkbrauwen alsof je boos bent. Adem niet te snel in of uit. probeer je terwijl je zo zit nu eens opgewekt en blij te voelen… Lastig?

Probeer dan eens het volgende: Ga stevig staan en schud je armen los. Trek je schouders naar achter en trek je kruin naar boven, alsof er een touwtje aan zit dat naar boven wordt getrokken. Adem diep in en uit en zet een grote brede glimlach op. Probeer je nu eens bedroeft of depressief te voelen… Ook lastig, toch? Je emoties zijn niet alleen van invloed op je houding en gezichtsuitdrukking, andersom zijn je lichaam en houding ook van invloed op je emoties.

3. Verbeter je spraak en smile

Het lijkt een klein detail, maar je stem heeft een geweldige invloed op je uitstraling en presentatie naar anderen.

Ademhaling
Effectieve sprekers hebben een diepe ademhaling. Hierbij wordt alleen de middenrifspier gebruikt, dat is de manier van ademhalen waarbij je buik op en neer beweegt. De borstkas beweegt hierbij niet. Op deze manier kost het ademhalen de minste energie. Neem eens iemand uit je omgeving waarvan je vindt dat die op een zelfverzekerde toon spreekt. Observeer zijn of haar ademhaling, en je zult merken dat dit lange, diepe halen zijn en dat de adempauzes zorgvuldig zijn gepland.

Articulatie
Binnensmonds praten en woorden half inslikken worden gezien als tekenen van onzekerheid. Als je probeert je woorden zo duidelijk mogelijk uit te spreken, laat je zien dat je niet bang bent om je kwetsbaar op te stellen. Je laat zien dat je letterlijk en figuurlijk niet verlegen bent om je tanden te laten zien. Een beter articulatie bereik je door grotere bewegingen te maken met je lippen en je tong en accenten te leggen op bepaalde belangrijke woorden.

Glimlachen
Lachen heeft onbewust invloed op de manier waarop je je stem gebruikt. Gedurende een Engels onderzoek moesten mannen telefoongesprekken voeren met vrouwen die ze niet te zien kregen. Wat bleek: De vrouwen die glimlachten weren gemiddeld aantrekkelijker gevonden dan vrouwen die dat niet deden. Glimlach daarom. Niet alleen door de telefoon, maar in al je dagelijkse gesprekken.

4. Stel doelen

Je doelen bepalen is een effectieve methode om je motivatie en zelfvertrouwen te verhogen. Door je doelen te verwoorden bepaal je waar je naartoe wilt. Je kunt vervolgens je doelen ontleden in kleinere, meetbare tussendoelen. Als je deze haalt, bepaal je weer nieuwe doelen.  Je zelfvertrouwen krijgt hierdoor een boost. Naarmate je jezelf op deze manier ontwikkeld, groeit je zelfvertrouwen mee.

5. Visualiseer

Een groter vertrouwen in jezelf, bereik je door gebruik te maken van visualisaties. Visualiseren is niets meer dan jezelf in gedachten dingen zien doen. Net alsof je terugdenkt aan een film die je hebt gezien, maar dan door de ogen van de hoofdrolspeler. Je kunt je bijvoorbeeld verbeelden dat je op straat loopt en auto’s voorbij ziet rijden. Of bijvoorbeeld dat je struikelt in een winkel terwijl iedereen staat te kijken, en vervolgens opstaat en hardop met een brede glimlach roept dat je niks mankeert. Als je je goed inleeft in je eigen film, dan kun je hem zo gedetailleerd maken als je wilt. Door het jezelf in te beelden kun je alvast ‘oefenen’ hoe je op een bepaalde situatie wilt reageren.

Deze methode van inbeelden bereidt je voor op mogelijke gebeurtenissen in de toekomst. Het is gemakkelijk om voor jezelf op te komen als je jezelf dat ooit van tevoren al eens hebt horen doen.

Meer weten of meer tips en oefeningen om je zelfvertrouwen te vergroten? Ik coach je graag!.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s